Dag 9 olympische spelen

19 augustus 2016 - Rio de Janeiro, Brazilië

De vrijdag staat in het teken van de finale van de hockeydames tegen Groot Brittanië. Zullen we hier dan eindelijk gaan zien hoe zij wel de gouden plak binnen halen...

De wedstrijd is pas om 17.00u dus we kunnen 'n keer langer blijven liggen. Het uitslapen is tot nu toe als laatste 08.15u geweest. Dit is volgens de kids toch écht geen uitslaaptijd. Daar kunnen we ze ook geen ongelijk in geven. Maar als je bedenkt dat we bijna iedere dag na 00.00u thuis komen of in elk geval pas naar bed en het ontbijt tussen 06.30-07.30u plaatsvindt is 08.15u opstaan nog niet zo gek.
Maar dit keer mogen ze gerust tot 10.15u uitslapen. Dan halen we nog net het ontbijt.

Daarna gaan we nog lekker aan het zwembad liggen en worden de glijbanen nog 'n keer uitgeprobeerd. Ook het basketbalveld op het bovenste dek is erg in trek bij Yves & Bente.

Dan is het zo ver.

We trekken richting het hockeystadium. Voordat we de tribune oplopen worden Yves & Bente ineens aangesproken door 2 mannen met camera en microfoon. Ze blijken van het jeugdjournaal te zijn. Daarna nemen we dan weer plaats tussen de oranje fans. De Britten zijn ook met 'n behoorlijke groep aanwezig. Het wordt nogal 'n spannende wedstrijd waarbij ook het publiek elkaar probeert te overtreffen met hun decibels.
Oranje is zó sterk maar het wil niet lukken om de Britten af te straffen met de kansen en vele strafcorners die ze krijgen. Daarentegen maken de Britten wel gebruik van de enkele kansen die ze krijgen en zo eindigt ook deze game in gelijkspel. Alwéér shootouts Als je het niet aan je hart hebt dan zou je het hier wel bijna krijgen. Wat zenuwslopend. Maar helaas...
Het wil niet altijd zeggen dat de sterkste er met de overwinning tussenuit gaat. Het wordt helaas de zilveren medaille. Ook mooi, maar zo jammer. De dames waren écht goed!

Als we na het eten 's avonds nog wat drinken in de bar breekt ineens 'n geklap en kabaal uit. Het blijkt dat dan ineens de basketbal dames van de USA met hun gouden medailles omgehangen de bar binnenkomen. Deze dames én het dreamteam van de USA (de heren basketbal) logeren op 'n boot naast de onze en komen geregeld op onze boot omdat hier hun familie logeert. Groot!!! dat ze zijn. Ik ben dan misschien klein maar zelfs Roy is klein naast hun. Yves & Bente zijn deze week op de foto gegaan met eentje van de mannen. Deze was 2m11!!! Geen idee wie het was dus hebben zijn naam maar gevraagd; DeAndre Jordan. Zegt ons niks, maar zag wel cool uit.

Een man die we deze week in de lift spraken vertelde dat zijn zoon én dochter op de andere boot zaten. Beide bij de basketbal teams. Wauw, wat moet je dan toch trots zijn!