Project Floresta Sustentável

9 augustus 2016 - Praia Do Forte, Brazilië

Vandaag hadden we ons 2e cultureel uitstapje.

Iets eerder moeten opstaan om te zorgen dat we van ons heerlijke ontbijt konden genieten voordat we werden opgehaald. Hoop dat het straks op de boot al half zo goed is.

We zijn naar een gedeelte van het regenwoud hier in de buurt geweest.
We werden bij het hotel opgehaald met een busje voor ons alleen. We bleken de enige die samen met de gids instapten.
In het begin van het park kregen we meteen de gelegenheid om een slang om te hangen. Terwijl een Duitse groep dit deed hebben wij toch maar besloten dat (vooral Zoë & ik) wij dit op afstand bekeken toen onze gids hem omhing en hierover vertelde. Yves en Bente wilden hem wel nog graag aaien maar hebben hem toch ook maar niet omgehangen.

Daarna heeft ze ons nog allerlei slangen opgezet op water laten zien en verteld wat ze allemaal kunnen aanrichten. Oh ja, ze zitten wel in dit gedeelte maar we hoeven ons geen zorgen te maken. Zij heeft in 13 jaar hier nog nooit eentje gezien.
En omdat wij toch al hélémaal niet bang zijn aangelegd verteld ze doodleuk ook nog dat bij 'n beet van 3 soorten je een tegengif moet innemen. Toch wel even slikken, maar Roy wil ons toch geruststellen en vraagt of ze dit tegengif natuurlijk wel bij zich heeft... NEE, want ze heeft ze nog nooit in 13 jaar gezien... SLIK
En och, zij is maar 1x gebeten. door 'n boa. Daar heb je geen tegengif bij nodig en het was gelukkig niet hier maar tijdens haar studie op de universiteit.

Oké, dan gaan we maar verder naar de opgezette dieren die hier ook rondlopen. Daar zitten ook 2 katachtige bij, maar weer geen nood... deze laten zich overdag niet zien. Ze leven vooral 's nachts. Zij heeft in die (alweer) 13 jaar alleen maar 'n otter en een luiaard gezien.

Poeh, ik wilde ook graag een stukje van de natuur hier zien maar als we eindelijk de jungle inlopen vraag ik me af waar we aan begonnen zijn. We konden gewoon korte kleding aandoen, als we ons maar insmeerden tegen de insecten en dichte schoenen aandeden. Dat was voldoende, we zouden namelijk op paden lopen.
Moest in het begin wel wennen aan het begrip "looppad".
Het gaat gewoon tussen de bomen op platgetrapte stukken groen.

Maar na een tijdje is het eigenlijk zelfs wel leuk en interessant om de natuur te ontdekken onder begeleiding van een gids.
Halverwege stoppen we bij een rivier waar we zouden kunnen zwemmen, geen krokodillen, piranha's of slangen. Maar laten we dat toch maar niet doen.
We kopen een flesje water bij een van de bewoners van dit gedeelte jungle. Er wonen in totaal 50 families die hier mogen wonen zolang ze de natuur niet aantasten. Ze maken oa. van de afgestorven materialen mooie dingen die ze elders proberen te verkopen. Zo wordt bv van kokos en botten sieraden gemaakt.
Na deze pauze lopen we weer terug via een andere weg naar de uitgang waar we ook vertrokken waren.

Al met al een mooie belevenis die we toch zeker niet hadden willen missen.
Toch 'n beetje snuiven aan de Braziliaanse cultuur hier.

"s Middags weer lekker gezwommen en dadelijk weer lekker eten.
Waarna we vast en zeker weer een potje uno zullen spelen en naar de olympische spelen zullen kijken.

Morgen zullen we lekker uitrusten door alleen maar te zwemmen en nog een keer door het dorpje/stadje Praia do Forte te slenteren.
Donderdag is het namelijk zo ver.
We worden 's ochtends al om 07.00u opgehaald om dan om 10.45u naar Rio te vliegen waar we dan eindelijk de olympische spelen LIVE zullen gaan meemaken.

Maar eerst hier nog genieten.....

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yvette:
    10 augustus 2016
    Wat een mooie ervaringen. Mooie foto's. Alvast een goeie reis.
  2. Hub en Esther:
    Hoi allemaal,
    Leuk weer wat te horen van jullie.
    Zo te lezen hebben jullie het geweldig, en nog heel wat in het vooruitzicht.
    En wat spannend zeg, vooral het verhaal van de slangen.
    Leuk om jullie zo te volgen en leuk om foto's te kunnen bekijken.
    Is de warmte vol te houden?
    Alvast heel veel plezier donderdag, echt te gek om mee te maken.
    En tot het volgende reisverhaal.
    Groetjes van Hub en Esther en de kids

Oh ja Sas, Wat een mooi kerkje, ik neem aan dat jullie ook binnen zijn geweest he? hihi
  3. Wil en Monique Hermans:
    10 augustus 2016
    Hallo wat mooi allemaal. Een goede vlucht morgen en nog heel veel plezier. gr. Hermenskes
  4. Bert en Karin:
    10 augustus 2016
    Weer leuk om te lezen en de foto's te bewonderen, behalve de slang. Goede vlucht naar Rio! Groetjes