Project Tamar

7 augustus 2016 - Praia Do Forte, Brazilië

Ondanks dat dit onze "uitrust"-week is vanochtend toch ook maar eens iets anders ondernemen behalve zwemmen en shoppen.

We zijn vandaag weer naar het plaatsje Praia do Forte gegaan, maar dit keer dus met een cultureel insteekje!

Achter het mooie kleine kerkje, dat hier dus op zondag PROPvol zit ligt het mooie project Tamar. Hier worden schildpadden opgevangen en voor populatie gezorgd  om de schildpadden te beschermen en te zorgen dat ze niet uitsterven.

Het Praia do Forte visitors centre is opgericht in 1982.
Tussen tanks en aquaria zijn 600.000 liter zeewater met mariene fauna exemplaren uit de regio en vier van de vijf soorten zeeschildpadden die zich voordoen in Brazilië, in verschillende stadia van de levenscyclus.
Hier kan men ook zien hoe de schildpadden gevoerd worden en ook waren we getuige van 'n behandeling van een schildpad die een wond aan zijn hoofd had.
Het is een mooie gedachte en ook mooi opgezet project maar wel dubbel om te zien hoe hele grote schildpadden in redelijk kleine bassins rondzwemmen.

Na dit cultureel ochtendje gaan we na de lekkere lunch toch maar weer eens zwemmen. Stel je voor dat we een dagje niet gezwommen hebben. Zullen we straks in Rio toch niet iedere dag de tijd voor krijgen, dus nu extra van genieten in deze warmte.

's Avonds gaan we na een potje uno en onder het genot van een drankje naar de olympische spelen kijken op een groot tv-scherm.
Kunnen we al een beetje in de stemming komen voor ons verblijf in Rio.

En als iedereen in Nederland alweer lang op 'n oor ligt gaan wij ook maar eens slapen. Trusten...